ظرفیت اشتغال در صنایع غذایی بی‌نظیر است پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

وام رونق تولید روی هوا

  • کد خبر: ۳۹۰۴۷
  • ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
وام رونق تولید روی هوا
از ابتدای سال فقط ۷۳واحد تولیدی استان خراسان رضوی تسهیلات رونق تولید دریافت کردند. در سال جهش تولید و در بحبوحه کرونا سهم خراسان رضوی در سه‌ماهه نخست سال فقط ۰.۲ درصد تسهیلات رونق تولید و ۵ درصد از تسهیلات تولید و اشتغال در کشور بوده است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ براساس آخرین گزارش منتشرشده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، استان خراسان رضوی در بهار امسال با پرداخت ۷۳ فقره تسهیلات رونق تولید به متقاضیان پس از سمنان در جایگاه دوم بین استان‌های کشور قرار دارد. اما تعداد تسهیلات پرداختی فقط یک طرف ماجراست و استان ما از نظر مجموع مبلغ تسهیلات پرداخت‌شده با رقم ۴۱ میلیارد ریال در جایگاه ۲۵ بین استان‌های کشور قرار دارد.
 
شاید عدد و رقم‌های این گزارش زیاد و خواندن آن خسته‌کننده باشد، اما می‌توان آن را این‌طور خلاصه کرد که در سال جهش تولید و در بحبوحه کرونا سهم خراسان رضوی در سه‌ماهه نخست سال فقط ۰.۲ درصد تسهیلات رونق تولید و ۵ درصد از تسهیلات تولید و اشتغال در کشور بوده است.

در اینجا کمی درباره این وام‌ها و جایگاه خراسان رضوی در میزان پرداخت تسهیلات به متقاضیان تسهیلات می‌گوییم که شاید برای کسانی که دستی بر آتش تولید دارند و امیدشان به تسهیلات دولتی است، بی‌فایده نباشد. تسهیلات رونق تولید برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی کوچک، متوسط و طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت بیش‌از ۶۰درصد، درراستای اقتصاد مقاومتی پرداخت می‌شود که متاسفانه سهم خراسان رضوی از نظر مبالغ پرداخت‌شده ناچیز است.
 
نکته جالب این گزارش آنجاست که فقط در سه‌ماهه نخست امسال ۳۵۸ واحد تولیدی برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲۰۴ واحد تولیدی با مجموع مبلغ ۱۰۶۳ میلیارد ریال به بانک معرفی، اما فقط ۷۳ واحد تولیدی، آن هم با مبلغ ۴۱ میلیارد ریال، موفق به دریافت این تسهیلات شده‌اند.
 
بررسی این گزارش که به خلاصه‌ای از آن در اینجا اشاره شده است، نشان می‌دهد که از ۲۰۴ بنگاه تولیدی کوچک و متوسط که در تلاش برای تامین نیاز مالی خود بوده‌اند، فقط ۳۵ درصد موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید شده‌اند که این تعداد وام فقط ۴ درصد از مجموع مبلغ درخواست‌های ثبت‌شده است.

در بهار امسال درمجموع ۶۷۶ فقره وام به ارزش حدودی ۱۸ هزار و ۱۷۳ میلیارد ریال به واحد‌های تولیدی کشور تعلق گرفته که ۱۰ درصد تعداد تسهیلات پرداختی و ۰.۲ درصد مبلغ آن سهم خراسان رضوی از این تسهیلات بوده است.


۴۳۰ میلیارد ریال، سهم استان از تسهیلات تولید و اشتغال

تسهیلات تولید و اشتغال تبصره ۱۸ نوع دیگری از تسهیلات است که با بهره ۱۴درصد پرداخت می‌شود و متقاضیان می‌توانند از این ظرفیت در راستای تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی یا تکمیل واحد‌های تولیدی بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند. براساس آمار منتشرشده ازسوی سازمان صنعت، معدن و تجارت، وضعیت خراسان رضوی این تسهیلات بهتر از تسهیلات رونق تولید است، اما با سهم ۵ درصدی از مجموع این نوع تسهیلات پرداخت‌شده در استان بازهم استان ما در این تسهیلات با تعداد ۲۳ فقره وام پرداختی، رتبه اول و با مبلغ ۴۳۰ میلیارد ریال رتبه ۵ را بین دیگر استان‌های کشور دارد.

تعداد درخواست‌های ثبت‌شده در بهار امسال برای این وام در استان ۳۷ درخواست بوده است که فقط ۱۰ مورد با مبلغ ۲۳۸۹ میلیارد ریال به بانک معرفی شده‌اند. اگر این سوال برایتان پیش آمده که چطور با وجود معرفی ۱۰ نفر، ۲۳ فقره وام پرداخت شده است، در توضیحات این گزارش آمده که بخشی از این تسهیلات مربوط به افرادی است که از سال گذشته درانتظار دریافت این وام بوده‌اند. همچنین در سه‌ماهه اول امسال نیز درمجموع ۱۵۶ فقره وام به ارزش حدودی ۷۹۱۹ میلیارد ریال به واحد‌های تولیدی کشور تعلق گرفته که ۱۴ درصد تعداد تسهیلات پرداختی و ۵ درصد مبلغ آن، سهم خراسان رضوی از این نوع تسهیلات بوده است.
 
درمجموع این آمار نشان می‌دهد که در بهار امسال ۶۳ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات رونق تولید و ۴۲ درصد متقاضیان موفق به دریافت تسهیلات برنامه تولید و اشتغال شده‌اند. اما فقط ۵۵ درصد از مجموع مبلغ تسهیلات رونق تولید و حدود ۳۰ درصد از مجموع مبلغ تسهیلات برنامه تولید و اشتغال که به بانک معرفی شدند، پرداخت شده است. همچنین بیشترین پرداختی تسهیلات رونق تولید مربوط به استان سمنان با مبلغ نزدیک به ۳۷۵۰ میلیارد ریال و بیشترین تسهیلات تولید و اشتغال نیز مربوط به تهران با ۱۰۹۰ میلیارد ریال بوده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->